Claudicatio Intermittens

Wat is Claudicatio Intermittens?

In Nederland is een veelgebruikte term voor deze aandoening "etalagebenen”. Als mensen pijn krijgen tijdens het lopen, en hierdoor tijdens het lopen even rust moeten nemen, doen zij net alsof zij naar etalages kijken. Hier komt de naam etalageziekte vandaan.

De eerste klachten kunnen zich voordoen tijdens inspanning, bijvoorbeeld tijdens lopen, rennen of traplopen. Door de inspanning vraagt het lichaam een verhoogde energietoevoer. Dit wordt verkregen door een snellere toevoer van bloed met zuurstof. Als het vernauwde bloedvat niet meer in staat is om voldoende bloed aan te voeren, ontstaat er bij inspanning krampende pijn in het been, die dwingt tot regelmatig stilstaan: claudicatio intermittens.
De pijn ontstaat doordat er onvoldoende zuurstofrijk bloed wordt aangeboden aan de spieren. Pijn bij het lopen is het belangrijkste verschijnsel bij etalagebenen.

Beweegprogramma: gesuperviseerde looptherapie

Door middel van looptherapie kan de pijnvrije loopafstand vergroot worden. Als de looptherapie onder begeleiding van een fysiotherapeut wordt uitgevoerd (gesuperviseerde looptherapie), lijken de resultaten aanzienlijk beter. Een bijkomend voordeel is dat de fysiotherapeut ook aandacht kan besteden aan de leefstijlveranderingen die nodig zijn om het risico op verdere problemen te verminderen. U kunt hierbij denken aan stoppen met roken, gezond eten en het ontwikkelen van een actieve levensstijl.

Met gesuperviseerde looptherapie bedoelen we lopen in een stevige wandelpas. Het is de bedoeling dat u regelmatig oefent in het lopen van steeds langere afstanden. Voor het beste resultaat van de looptherapie is het van belang dat u minimaal 5 x per week, loopt, bij voorkeur drie keer per dag, en dit minimaal 3 tot 6 maanden volhoudt. In het begin krijgt u 2-3 keer per week begeleiding van uw fysiotherapeut. Uw fysiotherapeut kan u helpen een gezond looppatroon aan te leren.

ClaudicatioNet

In onze praktijk is Lesley Pasveer aangesloten bij het kwaliteitsnetwerk voor gesuperviseerde looptherapie; ClaudicatioNet.

Wilt u na de looptraining blijven wandelen, dan is dit mogelijk met het product Neem de Benen. Iedere dinsdagochtend van 9.15 uur tot 10.15 uur samen wandelen in de buitenlucht. Locatie: De smelen in Geldrop.