Longaandoening

Wat is een longaandoening?

Bij een longaandoening heeft de patiënt vooral last van benauwdheid, hoesten (soms met slijmvorming), een piepende ademhaling bij inspanning en op den duur een verhoogd risico op conditieverlies en de daarmee gepaard gaande klachten.

Mensen met COPD worden door inspanning benauwder. Dat weerhoudt u er mogelijk van in beweging te blijven. Maar wie minder beweegt, wordt minder fit en heeft meer energie nodig voor dagelijkse activiteiten. Zo word u steeds benauwder, gaat u nog minder bewegen en kunt u steeds minder. Een beweegprogramma op maat kan u helpen om deze spiraal te doorbreken.

Beweegprogramma voor mensen met een longaandoening

Wat levert het beweegprogramma u op?

• Minder benauwdheid
  • Meer uithoudingsvermogen
  • Minder klachten in het algemeen dagelijks leven
  • Meer bewegen geeft lucht

Na een uitgebreid intake gesprek en onderzoek wordt er een test afgenomen. Na afloop van het beweegprogramma zal de fysiotherapeut een soortgelijke test afnemen en met u de resultaten en de voortgang bespreken. Deze gegevens worden in overleg met u gecommuniceerd met de verwijzer (huisarts, longarts en longverpleegkundige).

Het beweegprogramma voor longaandoening is aangepast aan uw persoonlijke situatie en is groepsverband, met mensen die ook bekend zijn met longaandoeningen. In de groep kunt u elkaar steunen en stimuleren en ervaringen uitwisselen.

Klik hier voor meer info over het beweegprogramma.

LongNet

Het Longnet is een samenwerkingsverband van eerste lijns fysiotherapeuten in de regio Helmond, Deurne, Asten, Someren en Geldrop. Fysiotherapie Harks werkt nauw samen met de longafdeling van het St. Anna Ziekenhuis te Geldrop en met de longafdeling van het Catharina Ziekenhuis te Eindhoven.